În primele șase luni ale anului, pompierii argeșeni au gestionat peste 10.400 de misiuni, un număr ce subliniază complexitatea și volumul activităților desfășurate. Peste 60% din totalul misiunilor au fost pentru acordarea asistenței medicale de urgență, echipajele SMURD intervenind rapid la apelurile de ajutor ale celor aflați în dificultate. A fost o perioadă în care pompierii militari au demonstrat nu doar pregătire, ci și o mobilizare extraordinară pentru a salva vieți și pentru a proteja comunitățile.
Complexitatea, diversitatea și evoluția situațiilor de urgență din ultimii ani au impus implementarea unor politici de personal bine structurate, menite să asigure adaptarea rapidă a echipajelor de salvatori la noile provocări și identificarea unor mecanisme eficiente de gestionare, fundamentate pe concepții moderne, instrumente de lucru optimizate și reglementări adecvate, care să contribuie la creșterea capacității de răspuns în situații critice.
În plan operativ, pentru asigurarea răspunsului la solicitările de sprijin primite din partea cetățenilor, în perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2025, ISU Argeș a gestionat 10.487 de situații de urgență, dintre care 4.400 au reprezentat acţiuni în situaţii de urgenţă şi 6.087 au fost acţiuni SMURD, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, când s-au înregistrat 10.499 evenimente, din care: 3.823 acţiuni în situaţii de urgenţă şi 6.676 acţiuni SMURD. Astfel, se remarcă o scădere a numărului misiunilor de acordare a asistenței medicale de urgență. Plaja misiunilor din competență s-a menținut una diversificată, însă majoritatea intervențiilor au vizat asistența medicală de urgență și acțiunile pentru stingerea incendiilor.
Referitor la stingerea incendiilor, de la începutul anului, până la finalul lunii iunie, echipajele operative au asigurat răspunsul la peste 298 de incendii înregistrate la nivelul județului, acestea fiind generate de: instalaţii electrice defecte, acțiuni intenționate, foc deschis, coș, burlan de fum necurățat, aparate electrice sub tensiune nesupravegheate, cenușă, jar și scântei de la sistemele de încălzire.
Totodată, în același interval de referință, ISU Argeș a fost solicitat să intervină pentru localizarea și stingerea unui număr de 171 de incendii de vegetaţie. Aceste tipuri de arderi, alimentate de temperaturi ridicate, secetă prelungită și, nu de puține ori, de neglijența umană, reprezintă o amenințare majoră, astfel că răspunsul rapid și eficient al forțelor de intervenție este prima linie de apărare.
Este important de subliniat că eficiența acestor misiuni de stingere depinde și de sprijinul și responsabilitatea fiecărui cetățean. Prin respectarea regulilor și participarea la eforturile de prevenție, putem contribui cu toții la reducerea impactului devastator al incendiilor de vegetație și la protejarea patrimoniului natural și a siguranței noastre. Efortul este unul continuu, iar vigilența și pregătirea rămân cheia.
Încă de la debutul acestor evenimente, colegii noștri desfășoară acțiuni de informare preventivă și le reamintesc cetățenilor faptul că arderea necontrolată a vegetației uscate este strict interzisă, deoarece poate avea consecințe grave asupra mediului, solului, proprietăților și vieții oamenilor.
În astfel de cazuri, flăcările se pot întinde cu repeziciune pe o suprafață mare, iar, în contextul temperaturilor foarte ridicate, a secetei, și a vântului puternic, riscul ca incendiile de acest tip să se transforme într-unele de amploare este foarte ridicat.
Cu acest prilej, reamintim cetățenilor faptul că, potrivit prevederilor legale, arderea miriștilor, turbăriilor, litierelor pădurii, stufului, tufărișurilor sau vegetației ierboase este strict interzisă și constituie contravenții, sancționându-se cu amendă de la 7.500 lei la 15.000 lei, pentru persoane fizice, și de la 50.000 lei la 100.000 lei, pentru persoane juridice.
Din păcate, primele șase luni ale acestui an nu au constituit o excepție în privința producerii evenimentelor cu consecințe grave și impact mediatic deosebit, pe teritoriul județului. Aici amintim câteva astfel de evenimente:
1. Incendiu izbucnit într-un apartament în municipiul Pitești, strada Turda
În data 24 ianuarie 2025, colegii noștri au acționat pentru localizarea și lichidarea unui incendiu izbucnit într-un apartament din municipiul Pitești. Forțele de intervenție ajunse la locul evenimentului au constatat că flăcările se manifestau în holul locuinței și prezentau posibilitate de propagare la întreg imobilul. După finalizarea recunoașterii, într-o încăpere, a fost identificată o victimă de sex feminin, în vârstă de 45 de ani, care prezenta arsuri pe o suprafață mare din corp. Aceasta a fost extrasă și predată echipajului medical, care ulterior a transportat-o la spital.
2. Incendiu izbucnit într-un apartament din municipiul Pitești, strada Frasinului
În data 22 februarie a.c., pompierii de la Detașamentul Pitești au acționat pentru stingerea unui incendiu izbucnit la un apartament situat în municipiul Pitești. Echipajele operative ajunse la eveniment au constatat că incendiul se manifesta în interiorul holului locuinței, unde ardeau materiale combustibile, flăcările prezentând pericol de extindere la întreg imobilul, cu degajări mari de fum. Din nefericire, colegii noștri au identificat o victimă surprinsă de incendiu, în vârstă de 91 ani, aceasta fiind extrasă în stare inconștiență și predată ulterior echipajului medical prezent la eveniment, care a declarat decesul.
3. Incendiu izbucnit într-o zonă greu accesibilă din comuna Cetățeni, în data de 18 aprilie a.c.
La această misiune, pompierii argeșeni au acționat timp de cinci zile pentru stingere și limitarea pagubelor. Totodată, pentru eficientizarea misiunii de răspuns, a fost solicitat și sprijinul a două elicoptere Black Hawk ale Inspectoratului General de Aviație al MAI, dotate cu sisteme Bambi Bucket, care au efectuat aruncări cu apă asupra zonelor afectate. Incendiul a fost lichidat în data de 22 aprilie. Misiunea a fost una dificilă, extinderea flăcărilor fiind favorizată de vântul puternic, iar deplasarea până la locul evenimentului fiind realizată pedestru, relieful nepermițând accesul cu autospecialele de stingere. Incendiul s-a manifestat pe o suprafaţă de aproximativ 30 de hectare, însă colegii noștri au intervenit conform unui plan bine pus la punct, toți cei participanți la misiune fiind informați unde trebuie să acționeze și ce au de făcut.
Totodată, în intervalul de referință, colegii noștri au mai acționat și în cazul altor 1044 de situații de urgență, constând în:
- transport persoane supraponderale (88 de situații);
- fenomene meteo periculoase (83 de situații);
- evenimente publice de amploare care pot genera situaţii de urgenţă (740 de situații);
- degajări de persoane (31 de situații);
- persoane rămase blocate din diverse situații (92 de situații);
- căutare – salvare (10 situații).
În acest sens, se constată o creștere a acestor tipuri de misiuni față de aceeași perioadă a anului trecut, când s-au înregistrat 723 astfel de intervenţii.
Referitor la intervențiile SMURD, în aceeași perioadă a anului 2025 s-au înregistrat 6087 acţiuni SMURD, constatându-se o scădere faţă de cele 6676 acţiuni SMURD înregistrate în perioada ianuarie – iunie 2024.
În domeniul apărării împotriva incendiilor, acțiunile colegilor noștri au fost prioritizate spre conștientizarea rolului esențial pe care autoritățile administrației publice locale îl dețin în procesul de gestionare a situațiilor de urgență și implicarea armonizată a factorilor responsabili pentru pregătirea capacității de răspuns a comunității și crearea culturii de securitate.
Pe linia prevenției, inspectorii de prevenire au desfășurat, la nivelul județului, activități de îndrumare și control pentru a verifica respectarea măsurilor de apărare și stingere a incendiilor în rândul operatorilor economici din domenii precum comerțul, alimentația publică, turismul și alte tipuri de obiective.
În perioada ianuarie-iunie 2025, au fost realizate 662 de controale în urma acestora au fost constatate 1329 de deficiențe, care au condus la aplicarea de avertismente și sancțiuni contravenționale în cuantum de 2.968.000 lei. În paralel, specialiștii ISU au instruit personalul de la locurile de muncă pentru a asigura intervenția rapidă în caz de incendiu, până la sosirea echipajelor specializate.
În primele șase luni ale anului 2025, pregătirea pentru intervenție a personalului operativ s-a realizat prin desfăşurarea următoarelor activităţi:
1. Organizarea și desfășurarea unui număr de 45 de exerciții, care au avut ca și scop:
- verificarea capacității de intervenție a subunităților;
- modul de acțiune a personalului în vederea identificării unor substanțe periculoase;
- modul de solicitare a unor resurse din cadrul altor subunități, în funcție de tipul de risc existente;
- modul de organizare şi conducere a intervenţiei de către structurile responsabile;
- modul de cooperare între instituţiile specializate în asigurarea managementului situaţiilor de urgenţă generate de tipurile de risc;
- modul de coordonare a evacuării / autoevacuării personalului instituţiilor publice;
- modul de utilizare a tehnicilor de intervenţie în anumite condiţiile;
- dezvoltarea deprinderilor de lucru în echipă în cadrul procesului de elaborare a deciziilor de acţiune a forţelor şi mijloacelor de intervenţie în situaţii de urgenţă.
Dintre cele mai de relevante, amintim:
- exercițiu privind gestionarea situațiilor de urgență generate de poluări de ape în localitatea Lerești, județ Argeș, organizat în data de 29 aprilie 2025;
- exercițiu de cooperare cu forțe în teren pentru gestionarea situațiilor de urgență generate de accidente, avarii, explozii și incendii în activități de transport și depozitare produse periculoase la obiective cu risc chimic de tip JOINT, desfășurat pe raza localității Mioveni, în data de 04 iunie 2025.
2. Desfășurarea unui număr de peste 1680 de acțiuni de recunoaștere în teren. Aceste activități au scopul de a preveni situațiile de urgență și de a actualiza informațiile operative. Totodată, aceste activități ajută și la identificarea potențialelor pericole și la pregătirea pentru intervenții eficiente în cazul evenimentelor nedorite.
Centrul de Formare Pregătire în Descarcerare și Asistență Medicală de Urgență a desfășurat un număr de cinci cursuri de pregătire pe linia primului ajutor calificat, descarcerare și operațiuni de salvare, la care au participat atât cadre militare ale ISU Argeș, cât și din județele învecinate, elevi ai Şcolii de Subofițeri de Pompieri și Protecție Civilă ,,Pavel Zăgănescu” Boldești, dar și voluntari SMURD. De asemenea, au continuat activitățile de instruire la alte structuri/instituții din județ.
În cadrul programului național de voluntariat „Salvator din pasiune”, în perioada supusă analizei, s-au înscris 48 de voluntari, fiind activi în total, 299 de voluntari SMURD.
Referitor la informarea preventivă, dezvoltarea climatului de securitate în rândul categoriilor de public a rămas un alt obiectiv important pentru instituția noastră, astfel că acțiunile proactive și campaniile de responsabilizare a cetățenilor asupra riscurilor la care se expun în cazul nerespectării măsurilor și regulilor de prevenire a incendiilor au continuat cu perseverență.
Ne bucură faptul că tânăra generație este extrem de receptivă la demersurile inițiate și răspunde de fiecare dată acțiunilor pe care le desfășurăm, fie că vorbim despre lecții de informare preventivă, tabere sau concursuri ale cercurilor tehnico – aplicative cu tematică de pompieri și protecție civilă.
Recomandările formulate permanent de noi și comunicate în spațiul public sunt măsuri simple la îndemâna oricui, iar acestea pot preveni orice situație de urgență sau pot salva vieți în cazul producerii lor.
Foto Press 24


