Prin 2006, când deveneam primul jurnalist argeșean care lucra exclusiv pentru un site de știri (www.pitesteanul.ro), problema traficului nici nu se punea. Mai rău decât atât, prezența unuia care lucra doar la ,,un ziar care e pe internet, nu la tarabă’’ pe la vreun eveniment era cât se poate de exotică. Nu conta traficul, deoarece Piteșteanul era singurul site de știri actualizat de câteva ori pe zi. Site-urile ,,remorci’’ ale cotidianelor și săptămânalelor locale, la acea vreme, arătau groaznic și nu erau actualizate cu săptămânile.
De atunci, în Argeș, site-uri de știri s-au tot deschis și s-au închis, foarte puține dintre ele având o prezență perenă și constantă în mass-media locale.
Putem să amintim aici de Epitesti.ro, de ProArges.ro, de Bitpress.ro, Criterii.ro și, de ce nu?, chiar de Argeșeanul.com (devenit din februarie 2013 Argesplus.ro, pentru a ne delimita, ca denumire, de un săptămânal dispărut acum câțiva ani) precum și de edițiile electronice ale unor ziare vechi și foarte vechi de pe la noi.
Dacă acum 8 ani eram singurul ,,nebun’’ care lucra pentru un ,,ziar care e doar pe internet’’, acum mai bine de jumătate dintre jurnaliștii locali sunt angajați sau colaboratori ai unor site-uri de știri.
Este ușor de explicat de ce s-au produs aceste schimbări: presa tipărită a avut o scădere a vânzărilor, în ultimii 10 ani, de peste 80%, probabil și pentru că noile generații de cititori preferă să se informeze din mediul online. Paradoxul este că, în ciuda faptului că editarea unui site de știri este ceva mai ieftină decât a unui săptămânal, numărul ziarelor online din Argeș este mai mic decât numărul publicațiilor hebdomadare. Motivul: deocamdată, un săptămânal atrage mult mai multă publicitate decât un site de știri, deși unele printuri au vânzări de tot râsul (în Argeș, până și cel mai amărât site de știri are 200 de cititori unici pe zi, mult mai mult decât un săptămânal mediu). Așa văd lucrurile unii dintre afaceriștii și politicienii din Argeș, preferă să dea bani la o fițuică care se vinde în 100 de exemplare pe săptămână, decât la un site care are câteva mii sau zeci de mii de cititori în 7 zile.
Nișa de online fiind din ce în ce mai aglomerată, nu este de mirare că fiecare editor de site se bate cu pumnii în piept, cu fiecare ocazie, atunci când își depășește concurența. Nici noi nu facem excepție. În ultimii ani, Argesplus.ro (ex Argeseanul.com) s-a aflat CONSTANT în primele 3-4 site-uri de știri din Argeș, incluzând aici și Curier.ro, lider incontestabil al presei de print și online din județ. În anul 2013, în ciuda concurenței tot mai acerbe, trei luni consecutiv am fost pe locul 2 (doi) după curier.ro. O fi mult, o fi puțin? Indiferent de ce vor șusoti unii sau alții, Argesplus.ro este cel mai bine actualizat site de știri, pe pagina noastră fiind prezente informații din absolut toate domeniile și din toate genurile jurnalistice.
Acum revin la întrebarea din titlu: cât de mult contează traficul site-urilor de știri? Părerea mea este că puțin spre deloc. Ca în majoritatea orașelor de provincie, în Pitești nu există o piață a publicității bine definită. La noi, profitabilitatea unui site de știri este rezultatul relațiilor pe care editorul le are cu mediul politic și economic local, nicidecum dacă l-au citit 1.000 sau 100 în ziua precedentă! La nivel de top al mândriei, traficul dintr-o zi, o lună sau o anumită perioadă nu reflectă neapărat calitatea actului de presă. De exemplu, Argesplus.ro a publicat, într-o zi, aproximativ 25 de materiale. Printre acestea s-au regăsit două dezvăluiri despre administrația piteșteană, un editorial și un fotoreportaj. Toate au fost promovate pe pagina de Facebook. A doua zi, am observat că majoritatea celor aproape 4.000 de cititori unici au preferat o caricatură. Nimic mai mult, asta le-a atras atenția cititorilor noștri. Dacă facem o analiză a unor site-uri locale, am rămâne surprinși să vedem cum editorialul vreunui consacrat jurnalist, cu 30, poate 40 de ani de experiență, are de 5-6 ori mai puțini cititori decât o banală știre de fapt divers sau din sport. Așa că, și traficul publicațiilor noastre poate fi catalogat ca fiind relativ.
Astăzi, am observat că doi dintre camarazii noștri de breaslă au intrat într-un conflict, după ce unul dintre ei a raportat un trafic record pentru presa online locală, de peste 15.000 de vizitatori într-o zi! Celălalt a scris un material pe propria pagină online, că aceste vizite ar fi fost cumpărate cu câteva zeci de lei, de la un provider de astfel de servicii. Nu ne implicăm în diferendul lor dar, spunem cât se poate deschis: Who cares?
Ar fi bine dacă, de mâine, în condițiile în care ne-am dubla numărul de cititori să ne dublăm și încasările din publicitate. Deocamdată, dorința noastră, a tuturor care scriem pe site-uri și bloguri, rămâne o dulce utopie.
Dan Badea