VIDEO – https://www.youtube.com/watch?v=rXLVtzuog-w
„La mulți ani tuturor militarilor care fac parte din Protecția Civilă. Vă felicit pentru modul în care acționați în misiunile dumneavoastră și pentru că faceți toate eforturile pentru ca locuitorii acestui județ să fie în siguranță. Sunt convins că este unul dintre motivele care vă aduc în topul încrederii populației. Mereu gata de intervenție, alături de celelalte structuri ale sistemului național de apărare, ordine publică și siguranță națională, reprezentanții protecției civile ați participat cu profesionalism și devotament la misiunile de salvare a vieților omenești și diminuarea pagubelor naționale.Voi face un scurt istoric al celor mai importante date care au dus la apariția și apoi la dezvoltarea Protecției Civile în țara noastră.
În 1933, Regele Carol al II-lea, prin „Înalt Decret Regal nr. 468” a aprobat Regulamentul Apărării Contra Atacurilor Aeriene, ca o necesitate a protejării populației civile, de urmările efectelor devastatoare ale primului război mondial. Așa s-au pus bazele, în urmă cu 90 de ani, primelor structuri de protecţie civilă din România.
Conceptul de protecţie civilă a evoluat de la „apărare pasivă”, prin organizarea Comitetului Apărării Pasive, la „apărare locală antiaeriană” prin înființarea Comandamentului Apărării Locale Antiaeriene. În anul 1978 apărarea locală aeriană și-a schimbat denumirea în apărare civilă, iar în anul 1994 apare în mod oficial denumirea de „protecţia civilă”. Doi ani mai târziu, pe 25 septembrie, a fost promulgată Legea protecției civile. Formațiunile de protecție civilă în caz de dezastre au fost create în anul 2000 și tot în același an, Comandamentul Protecției Civile cu structurile subordonate, trece din subordinea Ministerului Apărării Naționale în subordinea Ministerului de Interne.Anul 2004 este unul marcant, deoarece la data de 08 octombrie apare Legea nr.481 privind protecția civilă, definită ca fiind componentă a sistemului securității naționale”, a precizat Radu-Valeriu Perianu,prefect al județului Argeș.
„Este fundamental ca progresele din planul legislativ să fie dublate de progresele înregistrate la nivelul relaţiei cu societatea civilă, care constituie un factor determinant în pregătirea populaţiei pentru reacţia în situații de urgență.Prin legislaţia internațională și aderarea României la Mecanismul European de Protecție Civilă este reglementat ajutorul umanitar internațional în caz de situații de urgență, la solicitarea statului afectat, atunci când este depășită capacitatea proprie de gestionare a evenimentelor. Oamenii aflați în primejdie, victimele dezastrelor naturale, războaielor și izbucnirii de lupte sau alte circumstanțe excepționale comparabile, au dreptul la asistență umanitară internațională acolo unde autoritățile nu pot oferi ajutor efectiv.Dezvoltarea Mecanismului de răspuns la protecție civilă al Uniunii Europene se face în mod natural, fără a se impune statelor membre o țintă de atins. Statele membre își vor dezvolta aceste module în funcție de riscurile la care teritoriul propriu este expus și pentru a se asigura de sprijin reciproc atunci când vor avea nevoie.Un demers important pe care statul român îl are în derulare prin Legea 212 din 2022 se referă la măsurile pentru reducerea riscului seismic al clădirilor.Activitățile noastre sunt pro-active, conştientizând din timp consecințele unor seisme de magnitudine mare și vizează reducerea riscului seismic al clădirilor printr-o acțiune complexă, de interes național, în contextul atenuării efectelor unui potențial dezastru provocat de cutremure.Acțiunea se realizează prin luarea unor măsuri de intervenție la clădirile existente care prezintă niveluri insuficiente de protecție la acțiuni seismice, degradări sau avarieri în urma unor acțiuni seismice.În special, ne axăm pe implementarea măsurilor necesare în cel mai scurt timp posibil, pentru a menține și a crea un mediu sigur în cadrul instituțiilor cu rol de funcționare vitală la nivelul județului, cum ar fi construcțiile cu destinația de spital, policlinică sau dispensar policlinic, care se află în patrimoniul instituțiilor publice și care au fost construite înainte de anul 1978, precum și construcțiile cu destinația de unități sau instituții de învățământ în care se desfășoară activități didactice care se află tot în patrimoniul instituțiilor publice și care au fost construite înainte de anul 1978.Finanțarea este asigurată de la bugetul de stat sau prin alte surse legal constituite, respectiv prin Ministerul Educației, pentru instituțiile de învățământ din subordinea/coordonarea acestuia, sau prin Ministerul Sănătății și alte ministere și instituții cu rețea sanitară proprie, pentru unitățile sanitare aflate în subordinea acestora.Tot în acest sens, sursa de finanțare pentru realizarea activităților se poate asigura și de la bugetele locale sau prin alte surse legal constituite pentru instituțiile de învățământ și unitățile sanitare aflate în subordinea acestora.
Anual, ISU Argeș execută exerciții, instruiri și mediatizează spoturi preventive din cadrul campaniei naționale „Nu tremur la cutremur!”, materiale care cuprind regulile, măsurile și modul de comportare în cazul unui seism.Atunci când vorbim despre situații de urgență, ar trebui să fim conștienți de faptul că fiecare secundă contează. Este motivul pentru care au fost create aplicații precum Sistemul RO-Alert, folosit în situații precum cele provocate de fenomene meteo extreme, inundații amenințătoare, atac terorist sau alte situații care amenință grav comunitățile.Sistemul RO-ALERT este implementat pe teritoriul României de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Inspectoratul General pentru Situații de Urgență și cu suportul tehnic al Serviciului de Telecomunicații Speciale, ca urmare a Ordonanței de urgență nr. 72 din 5 octombrie 2017.IGSU și DSU utilizează Sistemul RO-ALERT numai pentru crearea și difuzarea de mesaje de tip Cell Broadcast pentru avertizarea și alarmarea populației, conform prevederilor legale.Contribuția Departamentului pentru Situații de Urgență este relevantă în mecanismul de gestionare a situațiilor de urgență, prin modernizarea continuă și dobândirea de noi responsabilități în domeniul protecției civile.
Acestea au fost probate în plan operativ, prin numeroasele intervenții în fața provocărilor apărute, prin activarea Centrului Județean de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei.Activitatea C.J.C.C.I este reglementată prin Hotărârea 574 din 28.04.2022 privind organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei şi a centrelor judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti de coordonare şi conducere a intervenţiei, precum şi relaţia acestora cu comitetele pentru situaţii de urgenţă.C.J.C.C.I se activează şi îşi încetează activitatea prin ordin al prefectului județului Argeș, la propunerea inspectorului-şef al inspectoratului pentru situaţii de urgenţă. Prin excepţie, atunci când efectele situaţiei depăşesc capacitatea de răspuns de la nivelul judeţului, C.J.C.C.I se activează şi îşi încetează activitatea, prin ordin cu caracter operativ al comandantului acţiunii la nivel național.
În anul 2022, Centrul Județean de Coordonare și Conducere a Intervenției a fost activat astfel:
În perioada 11.03.2020-08.03.2022, pe tipul de risc epidemii, generat de pandemia de Covid-19;
În perioada 28-30.05.2022 și în perioada 02-03.09.2022 suplimentare CJCCI Argeș în contextul avertizărilor meteorologice cod roșu și portocaliu de ploi abundente;
În perioada 21.07 – 07.09.2022 suplimentare CJCCI Argeș în contextul situației de urgență generate de temperaturi ridicate – caniculă.
Din 08.03.2022 până în prezent în contextul coordonării operaționale a situațiilor de urgență determinate de afluxul masiv de refugiați/persoane strămutate pe teritoriul României, ca urmare a conflictului militar din Ucraina.
Succesul misiunilor ţine, în egală măsură, şi de gradul de educare a populaţiei, pentru că eficienţa intervenţiei instituţiilor statului este mult scăzută în lipsa solidarităţii cetăţeneşti. Din această perspectivă, este extrem de necesară punerea în practică a unei strategii de creştere a nivelului de cunoaştere a populaţiei cu privire la modul de a reacţiona în situații de urgență.În activitatea dumneavoastră, un concept de bază este cel potrivit căruia prevenirea este mai eficientă decât reacţia. De aceea, este necesară o abordare integrată, pentru a fi asigurată o cât mai bună reacţie în cazul situaţiilor de urgenţă. Prin lege, instituțiile publice, operatorii economici și unitățile de învățământ sunt obligate să desfășoare activități de pregătire pentru ca noi toți să știm cum să reacționăm în situații de urgență.Problematica protecţiei şi pregătirii pentru situaţii de urgenţă, abordată pornind de la premisa că protecţia, pregătirea şi asistenţa împotriva pericolelor reprezentate de producerea dezastrelor naturale sau tehnologice, reprezintă un drept fundamental al fiinţelor umane, la fel ca dreptul la viaţă şi la sănătate.Managementul serviciilor de intervenţie în situaţii de urgenţă este şi devine pregnant un instrument umanitar atunci când trebuie să răspundă unor situaţii de urgenţă, determinate de cauze naturale, antropice şi/sau conflictuale, prin măsuri şi acţiuni complete, efective, de salvare şi asistenţă umanitară a victimelor şi a celor aflaţi în situaţii-limită, de protejare a valorilor de patrimoniu şi a proprietăţilor în general şi de refacere a mediului înconjurător.
În acest context, protecţia civilă este o componentă a domeniului umanitar şi acţiunile specifice vizează preîntâmpinarea şi prevenirea situaţiilor specifice de urgenţă sau criză provocate de dezastre naturale sau antropice, elaborarea şi asigurarea măsurilor de reducere a riscurilor, de limitare şi înlăturare a efectelor dezastrelor, participarea la acţiunile de refacere după perioadele de criză, fiind totodată principalul agent implicat în elaborarea şi realizarea planurilor naţionale şi locale în domeniu.Principalele aspecte legate de protecţia populaţiei fac referire la înştiinţare, avertizare şi alarmarea populaţiei în situaţii de urgenţă/conflict armat și au ca principale scopuri evitarea surprinderii şi realizarea măsurilor de protecţie a populaţiei şi bunurilor materiale și limitarea efectelor dezastrelor, atacurilor din aer şi acţiunilor militare.Administrațiile publice locale au o serie de obligații legale pe linia de avertizare şi alarmare a populaţiei. Respectiv, să întocmească Schema de avertizare/alarmare a populaţiei astfel încât să fie viabilă, să asigure permanent legătura de comunicaţii şi să confirme primirea mesajelor de înştiinţare, să realizeze transmiterea oportună a avertizărilor către populaţie, în vederea luării măsurilor de protecţie înaintea manifestării factorilor de risc.Tot autoritatea locală trebuie să asigure instruirea personalului pentru perfecţionarea deprinderilor în utilizarea echipamentelor şi să verifice funcţionarea acestora, precum şi să stabilească accesul către locurile de dispunere a cofretelor şi panourilor de comandă pentru acţionarea manuală a sirenelor electrice şi electronice, cât şi modul de transmitere a mesajelor vocale.
În concluzie, fie că vorbim despre incendii de proporții, inundații, asanarea teritoriului de muniția rămasă neexplodată din timpul conflictelor armate, specialiștii protecției civile sunt mereu la datorie.Vă mulţumesc pentru responsabilitatea civică de care aţi dat mereu dovadă.
Începând cu data de 25 februarie, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Căpitan Puică Nicolae” al judeţului Argeş desfășoară o serie de activități cu prilejul sărbătoririi Zilei Protecției Civile din România.
Pentru a marca această sărbătoare, perioada 25.02 – 04.03.2023 poartă numele de „Săptămâna Protecției Civile” și aduce o intensificare a acțiunilor noastre în ceea ce privește informarea preventivă și educarea populației în situații de urgență.
Astfel, pe tot parcursul „Săptămânii Protecției Civile”, între orele 09:00-16:00, la nivelul județului, Detașamentele de Pompieri, Secția de Pompieri și Gărzile de Intervenție ale I.S.U.J. Argeș desfășoară „Zilele Porților Deschise”, cu intrarea liberă pentru toate categoriile de vârste. O excepție o va face mâine Detașamentul de Pompieri Pitești, care va avea o expoziție de tehnică într-o altă locație.
Marți, 28 februarie, începând cu ora 10:00 la sediul I.S.U.J. Argeș va avea loc un ceremonial militar dedicat Zilei Protecției Civile din România, la care sunt așteptate oficialități ale județului nostru, cadre ale inspectoratului trecute în rezervă, precum și cetățenii care doresc să ia parte la acest moment.
Tot la această dată, începând cu ora 12:00, în parcarea VIVO Mall Pitești va avea loc o expoziție de tehnică de intervenție și activități de prezentare a modului de acordare a primului ajutor calificat în situații de urgență.
Miercuri, 01.03.2023, începând cu ora 10:00, se va desfășura exercițiul de alarmare publică, „Miercurea Sirenelor”. Această activitate se va desfășura doar la data menționată și vă solicităm să nu intrați în panică, fiind vorba doar de un exerciţiu prin care se doreşte recunoașterea de către cetățeni a semnalelor acustice care pot fi transmise prin intermediul mijloacelor de alarmare. Înştiinţarea, avertizarea, prealarmarea şi alarmarea se realizează în scopul dispunerii măsurilor de protecție a populaţiei și bunurilor materiale, precum şi pentru limitarea efectelor dezastrelor.
Vineri, 03.03.2023, începând cu ora 13:00 se va desfășura un exercițiu cu forțe și mijloace în teren la Colegiul Național “Ion C. Brătianu” din Pitești, iar aici îl vom avea invitat și pe domnul Prefect.
Totodată, până pe data de 04.03.2023, pompierii argeșeni au planificate activități de informare și prezentare a modului de comportare în situații de urgență în spațiile cu afluență mare de persoane, dar și în câteva unități de învățământ și lăcașuri de cult.
De asemenea, atenția noastră se îndreaptă și către populația din celelalte localități, acolo unde activitățile se vor desfășura prin intermediul personalului Serviciilor Voluntare pentru Situații de Urgență.
Protecția Civilă aduce un cumul de acțiuni care au ca scop protejarea vieții și a bunurilor materiale, precum și restabilirea stării de normalitate în urma unei situații de urgență de amploare.
Astfel, pentru a proteja, populația trebuie Înştiinţată, Alarmată și Avertizată.
La nivel județean, în conformitate cu legislația specifică în vigoare Legea 481 din 08.11.2004 republicată privind protecția civilă și OMAI 1259 din 10.04.2006 privind organizarea și asigurarea activității de înștiințare, avertizare, prealarmare și alarmare în situații de protecție civilă este întocmit Planul de înștiințare alarmare al județului Argeș, iar la nivelul localităților, comitetele pentru situații de urgență întocmesc Schema organizării avertizării și alarmării populației.
Pentru a veni în sprijinul localităților, la sfârșitul anului 2022 au fost invitați reprezentanți de la nivelul fiecărui UAT în vederea acordării de asistență tehnică de specialitate.
Activitatea de înștiințare despre pericolul atacurilor din aer/situații de urgență este asigurată prin telefonia fixă/mobile, fax, SMS, sistemul RO Alert precum și prin parteneriate cu operatori posturi locale RADIO/TV.
Menționăm că în anul 2022 s-au executat un număr de 24 exerciții de înștiințare în care au fost implicate toate localitățile și operatori economici/instituții sursă de risc de la nivelul județului.
Situația de la acest moment în județul nostru arată că există un număr de 235 sirene la nivelul autorităților publice, instituțiilor și operatorilor economici, iar 23 dintre acestea sunt neoperative. Din totalul sirenelor, 126 sunt cu acționare în sistem centralizat, iar celelalte 109 cu acționare locală.
În urma recunoașterilor în teren cât și a demersurilor efectuate în vederea completării cu mijloace de înștiințare alarmare s-a observat o creștere la numărul total de sirene, precum și numărul total de centrale de alarmare publică.
În anul 2022 au fost executate un număr de 34 exerciții de alarmare publică la nivelul unităților administrative teritoriale unde au fost implicate structuri responsabile de la nivelul UAT, operatori economici și instituții publice cu scopul pregătirii pe categorii de personal în domeniul situațiilor de urgență, iar de la începutul anului 2023 au fost executate 2 exerciții de alarmare publică în orașul Costești și comuna Mărăcineni, ambele alarmări pe tipul de risc seism.
În ceea ce privește avertizarea, în anul 2022 au fost transmise 188 mesaje RO-Alert pentru avertizarea populației (175 pentru prezența animalelor sălbatice, 11 în contextul avertizărilor de fenomene meteorologice sau hidrologice periculoase, 2 pentru alte situații de urgență).
Pregătirea și intervenția pompierilor români, la care sunt angrenate și cadre ale inspectoratului nostru, se face și prin exerciții și intervenții internaționale, după activarea Mecanismului de Protecție Civilă al Uniunii Europene.
Astfel, în ultimii ani, pompierii argeșeni au participat la misiuni în sprijinul altor state, cum au fost în Grecia, Franța, Slovenia și Turcia, dar și la exerciții internaționale de tipul MODEX, cum a fost și cel desfășurat în județul Argeș, în anul 2021.
Să nu uităm că și pe plan județean, desfășurăm o serie de exerciții cu forte și mijloace în teren, alături de celelalte instituții cu rol de intervenție în situații de urgență.
Spre finalul anului trecut fiind executate două exerciții ample, unul pe tipurile de risc chimic biologic radiologic și nuclear, pe raza orașului Mioveni, iar celălalt în caz de cutremur în zona municipiului Câmpulung.
Trebuie să luăm măsurile necesare pentru siguranța tuturor și pentru cele mai bune soluții, luăm în calcul cele mai dezastruoase scenarii.
În cazul amenințării unui dezastru sau după producerea acestuia se poate efectua și operațiunea de evacuare, aceasta executându-se în conformitate cu Planurile de evacuare în situații de urgență de la nivel județean sau de la nivelul localităților.
Pentru a fi de actualitate aceste planuri, în anul 2022 au fost inițiate demersurile privind actualizarea lor atât la nivelul unităților administrativ teritoriale, cât și la nivelul operatorilor economici.
Planurile de evacuare se elaborează din timp, în stare de normalitate, în funcție de riscurile inventariate și de funcțiile de sprijin și se actualizează ori de câte ori apar modificări în structura populației, instituțiilor și operatorilor economici, precum și atunci când aplicarea lor devine iminentă.
Măsura specifică de protecţie a populaţiei, a bunurilor materiale, a valorilor culturale şi de patrimoniu, pe timpul ostilităţilor militare, împotriva efectelor atacurilor aeriene ale adversarului sau în caz de dezastre, în special în cazul contaminării radioactive şi chimice rezultate din accidentele nucleare şi chimice, este adăpostirea.
Adăpostirea se face în locurile care ne pot proteja, iar dintre spațiile destinate adăpostirii menţionăm:
– adăposturile de protecţie civilă special construite;
– adăposturile simple de protecţie civilă;
– spaţiile naturale de adăpostire.
Capacitatea adăposturilor de protecţie civilă care se execută în subsolul noilor construcţii este în principiu de 100 – 300 persoane. În cazul construcţiilor subterane ca: metrou, garaje, pasaje, depozite, etc., se admit capacităţi de adăpostire mai mari.
Potrivit legii nr. 481/2004 privind protecția civila, republicata 2008, în conformitate cu:
Art. 20, alin. (1), lit. f) „Cetățenii sunt obligați: să participe la întreținerea adăposturilor din clădirile proprietate personală și, în caz de necesitate, la amenajarea spațiilor de adăpostire din teren”.
Art. 45, alin. (1) Pentru protecția populației și a bunurilor din patrimoniul cultural național de efectele atacurilor din aer se realizează sistemul național de adăpostire, care cuprinde:
– ADĂPOSTURI PENTRU PUNCTE DE COMANDĂ, destinate Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență;
– ADĂPOSTURI PUBLICE DE PROTECȚIE CIVILĂ aflate în administrarea consiliilor locale;
– FONDUL PRIVAT DE ADĂPOSTIRE realizat de operatorii economici și proprietarii de imobile.
Art. 45. alin. (6) În timp de pace adăposturile publice de protecție civilă, cu excepția spațiilor amenajate ca puncte de comandă, pot fi utilizate pentru alte destinații, cu respectarea normelor tehnice, cu obligația de a fi eliberate în situații de urgență în maximum 24 de ore și cu informarea prealabilă a centrelor operaționale din cadrul serviciilor de urgenta profesioniste.
Alin. (7) Adăposturile publice de protecție civilă se inspectează periodic de către personalul de specialitate al serviciilor de urgență profesioniste; deținătorii și utilizatorii acestor adăposturi SUNT OBLIGAȚI să îndeplinească normele și măsurile stabilite pentru menținerea adăposturilor și a instalațiilor utilitare ale acestora în stare de funcționare.
Capacitatea de adăpostire la adăposturile publice se stabilește funcție de numărul de persoane rezultat din studiul de amplasare, alocându-se 1 m2 suprafața utilă pentru fiecare persoană. Adăposturile din cadrul construcțiilor cu destinație de locuință sunt considerate adăposturi familiale.
La nivelul județului Argeș există 156 de adăposturi de protecție civilă, dintre care 130 sunt adăposturi publice și 26 adăposturi private.
Suprafața totală utilă a adăposturilor de protecție civilă este de 14.869 metri pătrați, iar numărul maxim de persoane care poate fi adăpostit în acestea este de 14.693.
Desigur, în funcție de situație, adăpostirea se poate face și în alte spații, față de aceste adăposturi de protecție civilă.
O activitate care a intrat în rândul misiunilor pompierilor este asanarea muniției rămase neexplodată.
Intervențiile pirotehnice sunt acţiuni executate de echipajul specializat al inspectoratului nostru şi au următoarele obiective principale:
asanarea terenurilor de muniţiile rămase neexplodate și distrugerea munițiilor rămase neexplodate din timpul conflictelor armate;
distrugerea podurilor de gheaţă şi a zăpoarelor de gheaţă pe cursurile de apă;
executarea lucrărilor de distrugere în diferite medii (pământ, stâncă, beton, beton armat, etc.) în vederea îndepărtării obstacolelor care pot genera situaţii de urgenţă.
La nivelul zonei de competență s-au executat un număr de 16 misiuni de asanare a teritoriului de muniția rămasă neexplodată în anul 2022, fiind identificate un număr total de 13 proiectile de diferite calibre, 2 grenade de mână defensive, o lovitura de aruncător și 24 cartușe de infanterie. Muniția provine din cele două războaie mondiale.
Personalul ISU Argeș care intervine la acest tip de misiuni este constituit într-o echipă specializată cu pregătire specifică și care este coordonată de un ofițer specialist din cadru Centrului Operațional, iar cu sprijinul Consiliului Județean, misiunile lor se desfășoară cu un grad mai ridicat de eficiență întru-cât ce câțiva ani s-a achiziționat și dat spre folosință o autospecială nouă”,a precizat Colonelul Bogdan Olar, Inspector-Șef al ISU Argeș.