Acasă / EVENIMENT / 11 februarie 2024 – 20 de ani de 112

11 februarie 2024 – 20 de ani de 112

Acum 20 de ani, operaționalizarea Sistemului Național Unic Apeluri de Urgență (S.N.U.A.U.) 112 înlocuia numerele 955, 961 și 981, la care puteau fi apelate în mod individual agențiile specializate de intervenție. Astfel devenea posibilă gestionarea coordonată, colaborativă și eficientă a situațiilor în care este necesară intervenția rapidă a agențiilor specializate, pentru salvarea de vieți omenești și limitare situațiilor de pericol pentru persoane și bunuri.

Pe parcursul anului 2023, aproximativ 45.000 de apeluri prin Sistemul Național Unic Apeluri de Urgență 112 au fost primite de către Inspectoratul de Poliție Județean Argeș (cu o medie de aproape 130 de apeluri pe zi).Aproape 22.000 de apeluri au necesitat verificări, efectuate în mod operativ de polițiștii de ordine publică și cei rutieri.

Când-apelăm-112

Majoritatea situațiilor sesizate care au necesitat verificări în teren sunt situații ce implică intervenția reprezentanților mai multor agenții.

O astfel de situație, gestionată în mod oportun de către persoanele și agențiile implicate, a avut loc în seara zilei de 04 februarie a.c., când un reprezentant al Jandarmeriei Argeș a primit un mesaj pe telefonul de serviciu, prin care o persoană transmitea că se află într-o situație disperată, sugerând că ar putea recurge la un gest suicidal. Imediat, aceasta a contactat Serviciul Național Unic Apeluri de Urgență 112, apelul fiind transmis Inspectoratului de Poliție Județean Argeș. Operatorul 112, polițist cu experință atât în activitatea operativă, cât și ca operator al serviciului apeluri de urgență, a recunoscut semnele unei situații cu potențial pericol, fapt pentru care a făcut tot posibilul pentru a comunica cu persoana care a transmis mesajele, astfel încât să lămurească cu ce situație concretă se confruntă, unde se află persoana și cum poate fi ajutată. În urma demersurilor, a rezultat că persoana în cauză nu se afla pe raza județului Argeș, ci a municipiului București, unde, în urma colaborării cu polițiștii din cadrul Direcției Generale a Poliției Municipiului București, persoana a fost depistată. Astfel, s-a stabilit că persoana în cauză, ce susținea că ar fi o minoră de 15 ani, era, de fapt, o femeie cu vârsta de 28 de ani, iar în urma verificărilor efectuate de către polițiștii Secției 3 Poliție București, cea în cauză a fost internată pentru îngjijiri medicale de specialitate.

Cetățenii pot suna la 112 atunci când sunt într-o situație de urgență sau au motive să creadă că cineva se află într-o situație de urgență.

O situație de urgență este cea în care sunt puse în pericol viața, proprietatea și/sau mediul și care necesită asistența imediată a agențiilor specializate de intervenție: Ambulanță, SMURD, Poliție, Pompieri, Jandarmerie, Salvamont.

Serviciul de urgență 112 este pentru cetățeni și, utilizat responsabil, poate salva vieți.

Persoanele cu deficiențe de auz și/sau de vorbire pot solicita ajutor în situații de urgență printr-un serviciu dedicat, care le permite să relaționeze prin mesaje cu autoritățile. Serviciul se numește SMS 113, este gratuit și a fost implementat de Serviciul de Telecomunicații Speciale încă din anul 2015. Pentru a beneficia de acest serviciu de mesagerie de urgență, este necesară înregistrarea persoanelor cu deficiențe de auz și/sau de vorbire și a numerelor de telefon mobil pe care le utilizează în baza de date a Sistemului național unic pentru apeluri de urgență. Înregistrarea se realizează prin completarea unui formular online pe site-ul STS sau printr-o cerere scrisă adresată instituției. Mai multe informații despre utilizarea acestui serviciu puteți accesa gratuit la link-ul https://youtu.be/flD1rxuSrjA .

De asemenea, începând cu data de 5 ianuarie 2023, apelurile care semnalează diferite situații care afectează copiii pot fi preluate, 24 de ore din 24, de către consilierii specializați în asistență socială și protecția copilului. În cazul situațiilor anunțate prin 119, dar pentru care este necesară intervenția imediată a Poliției sau a echipajelor medicale, operatorii direcțiilor de asistență socială și protecția copilului vor alerta Serviciul de urgență 112. Totodată, potrivit acestui program, atunci când sunt cazuri de copii dispăruți, Poliția poate utiliza Sistemul de avertizare RO-ALERT, administrat din punct de vedere tehnic de către STS.

Cadrul legal, privind apelarea abuzivă sau alertarea falsă prin SNUAU, a devenit mai strict.

Apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgență 112 sau transmiterea de mesaje abuzive la numărul 113 ori la numărul 114 se sancționează cu amendă de la 1.000 de lei la 2.000 de lei sau cu prestarea de la 100 de ore la 200 de ore în folosul comunității. Totodată, alertarea falsă a agențiilor specializate de intervenție este sancționată cu amendă de la 2.000 de lei la 4.000 de lei sau cu prestarea de la 200 de ore la 400 de ore în folosul comunității.
Pentru săvârșirea din nou a contravenției, în interval de un an, de la sancțiune, se aplică amenzi duble.

Apelarea abuzivă reprezintă apelarea repetată, cu rea intenție, a numărului 112, fără ca apelantul să justifice o stare care necesită acțiunea agențiilor specializate de intervenție, sau apelarea numărului 112 pentru a aduce injurii operatorilor.

În sensul legii, alertarea falsă este utilizarea intenționată a numărului 112 pentru determinarea alarmării sau intervenției agențiilor specializate de intervenție (structurile autorităților administrației publice, care au rolul de intervenție imediată pentru soluționarea urgențelor în domeniile ambulanței, serviciilor mobile de urgență, reanimare și descarcerare – S.M.U.R.D., poliției, jandarmeriei, serviciilor publice profesioniste și voluntare pentru situații de urgență, inclusiv S.M.U.R.D., contra terorismului, precum și alte structuri) în mod nejustificat.

Exemple de situații de urgență: accidente de aviație/la metrou/feroviare/cu victime, persoane blocate/navale/montane/în peșteri, canioane/determinate de factori de mediu, avarii sau accidente industriale, explozii, incendii, arsuri termice/electrice/chimice, cutremure, fenomene hidrologice/meteo periculoase, fulgerați/trăsniți, persoane căzute în locuri publice, conflicte și agresiuni fizice, tâlhării, furturi, folosirea armamentului, persoane dispărute/găsite etc.

Nu reprezintă o urgență: accidentele rutiere fără victime (tamponări), aflarea datei și a orei, aglomerarea traficului, încărcarea cartelelor de telefoane mobilă, inundație în apartament sau subsolul blocului, pierderea sau găsirea de obiecte personale, solicitarea de informații despre numărul de telefon, emitere cărții de identitate, pașaportului, cazierului, despre trafic sau programul instituțiilor publice etc.

Sancțiunile au fost stabilite prin Legea 36/2020, pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență.

Despre Administrator

Citeşte şi ...

Telefon-mobil-recuperat

Femeie reținută pentru furtul unui telefon mobil

Identificată și reținută de polițiști pentru furt În ziua de 3 octombrie a.c., polițiștii din ...

Lasă un răspuns

Please add a post. Powered by Announcement Bar