O mare delegație de la PSD, în frunte cu premierul Marcel Ciolacu, s-a îngrămădit luni la poze pe șantierul autostrăzii Pitești-Sibiu, mai precis la tunelul în lucru de la Momaia, de pe secțiunea 4, Tigveni-Curtea de Argeș. Ședința foto a fost făcută însă după munca susținută a altor Guverne, actualul Executiv Ciolacu preferând să facă exerciții de imagine în loc să se ocupe de realizarea secțiunilor 2 și 3- unde deocamdată nu se înregistrează niciun progres.Deputatul Adrian Miuțescu, vicepreședinte Forța Dreptei, spune că cel care a susținut dintotdeauna, de la nivelul Guvernului, realizarea autostrăzii a fost Ludovic Orban, actualul președinte al partidului. Acesta face și o cronologie a celor mai importante episoade din istoria alambicată a proiectului autostrăzii Pitești-Sibiu și îi indică inclusiv pe cei care s-au opus investiției.
“Trebuie să amintesc cine a vrut cu adevărat să dezvolte România și Argeșul, prin acest uriaș proiect de infrastructură, atât de necesar pentru economia județului. Ludovic Orban, președintele Forța Dreptei, este acela care a dat curs, de-a lungul timpului, solicitărilor legitime venite din partea mea și a argeșenilor pentru construirea autostrăzii. Spun asta mai ales după ce Marcel Ciolacu a declarat luni, pe șantier, că: “aceste 3 tronsoane, de la Pitești spre Sibiu, care sunt încă în lucru, au fost ocolite de toți miniștrii ai Transporturilor de 30 și ceva de ani.” Veți vedea că declarația sa este cel puțin tendențioasă și ignoră complet faptele din ultimii 16 ani.Traseul pentru autostradă, proiectat de institutul IPTANA în anul 2000, este aproape același, cu mici modificări, ca cel folosit astăzi. Acest traseu a fost prezentat de fostul ministru al Transporturilor, Ludovic Orban, omul care a contribuit într-adevăr decisiv la demararea acestui uriaș proiect de infrastrucutură mare. Timp de 12 ani însă, mai mulți miniștri PSD ai Transporturilor nu au fost în stare să deblocheze proiectul, unii fiind chiar împotriva construirii autostrăzii de pe coridorul 4 pan-european.Etapele și momentele cu adevărat importante ale realizării autostrăzii Pitești-Sibiu sunt următoarele:
-În noiembrie 2007, ministrul de atunci al Transporturilor, Ludovic Orban, inaugura centura ocolitoare a Piteștiului și în octombrie 2008, același ministru, tăia panglica pasajului rutier de la Bascov. La începutul lunii mai 2007 Orban anunțase anunţase că va finanţa 47% din lucrările pentru autostrada Pitești-Sibiu și iată că se ținuse de promisiune. Proiect de suflet al lui Ludovic Orban, autostrada Pitești-Sibiu trebuia finalizată de mult, dar au urmat 12 ani de pauză.
-În 2014, ministrul PSD al Transporturilor, Dan Șova, susținea că licitația din 2012 pentru reactualizarea studiului de fezabilitate pentru autostradă a fost anulata de Guvernul Ponta pentru că au existat obiecții din partea autoritatilor europene. Pe de altă parte, Șova susținea și desena pe la televiziuni o altă variantă de străpungere a Carpaților: Comarnic-Brașov.
-În 2016, ministrul tehnocrat al Transporturilor, Dan Costescu, după un protest al angajaților Dacia din Mioveni, anunța că “în finală” au rămas două trasee pentru autostrada Pitești-Sibiu: varianta IPTANA, făcută în anul 2000 şi varianta din 1984- culoarul IV de transport fiind gândit serios chiar și de proiectanţii regimului comunist. Alte 4 variante, făcute pe vremea lui Șova “cu carioca”, au fost catalogate de ministrul tehnocrat drept “povești de adormit copii”.
-În iulie 2018, alt ministrul PSD al Transporturilor, Lucian Şova, ne explica la o vizită în Argeș că stagnarea proiectului e cauzată de neobţinerea Acordului de Mediu, condiţionat de construirea unor ecoducte pentru urși.
-În 2019, fostul ministru PSD al Transporturilor, Răzvan Cuc, posta pe Facebook o corespondență cu Comisia Europeană, susținând că proiectul este încurcat pe tronsonul de autostradă din zona Cozia de impactul asupra speciei de gândac ”Morimus funereus”.
-Abia în 2020, Guvernul Orban deblochează cu adevărat proiectul autostrăzii Pitești-Sibiu. În ceasul al 12-lea, Comisia Europeană a aprobat o finanţare de 875 de milioane de euro pentru această investiţie, pe finalul încheierii exercițiului bugetar 2014-2020.
-În mai 2020, am participat la Pitești, în prezența premierului Ludovic Orban, la semnarea contractului pentru realizarea secţiunii 5, Pitești-Curtea de Argeș. Contractul a fost semnat între CNAIR și compania Astaldi (acum WeBuild), lucrările fiind în prezent în derulare.
-În septembrie 2021 fostul ministru USR al Transporturilor, Cătălin Drulă, anunță finalizarea licitației pentru secțiunea 4, Tigveni-Curtea de Argeș, la o distanţă de 6 luni de la prima desemnare a câştigătorului, urmare a depunerii de contestaţii şi plângeri. Firma Porr Construct semnează contractul pentru secțiunea 4 în noiembrie 2021, cu termen de execuție 44 luni.
-Pentru secțiunea 2, cea mai dificilă porțiune care trece prin Valea Oltului și presupune realizarea a șapte tuneluri, CNAIR a semnat în luna februarie 2022 un contract de 860 de milioane de euro cu o firmă din Turcia. Lucările ar urma să înceapă la finalul anului 2024.
-În decembrie 2022 se deschide circulației primul tronson al autostrăzii Sibiu – Pitești, de circa 13 km de la Sibiu la Boița, cu aproape patru luni înaintea termenului de finalizare. Firma Porr Construct își concentrează apoi eforturile pe Secțiunea 4, de doar 9,86 kilometri, între Tigveni și Curtea de Argeș, cu un relief mult mai dificil, care include și realizarea unui tunel lung de 1,35 km.
-Pentru secțiunea 3, Tigveni-Cornetu, în luna august 2022 CNAIR a semnat contractul cu Asocierea WeBuild SPA (fosta Astaldi) – TRANCRAD SRL. Proiectarea lotului a început abia în februarie 2023, la șase luni de la semnarea contractului, în septembrie constructorul începând defrișările pentru organizarea de șaniter. Constructorul WeBuild a anunțat că lucrările efective ar putea începe cel mai devreme în primăvara lui 2024.
În concluzie, minciunile reprezentanților PSD și exercițiile lor de imagine nu ar trebui să mai impresioneze pe nimeni, adevărul istoric fiind unul cât se poate de clar: miniștrii de dreapta, cu viziuni liberale, întra-devăr aplecați asupra dezvoltării țării au reușit să contribuie cu adevărat la realizarea autostrăzii Pitești-Sibiu. Iar dintre aceștia, numele lui Ludovic Orban este legat ombilical de cel mai mare proiect de infrastructură din această parte a țării”- a transmis deputatul Adrian Miuțescu.